Cititorii se miră, Pengu răspunde.

Anonymous25 March 2015 at 20:19
poate ne expui intr-un articol cum de grupul studentilor la medicina s-a mobilizat ca s-o desfiinteze pe Olivia Steer, cel mai mare pericol la adresa sanatatii romanilor DAR acelasi grup n-a aparut cand: spitalele n-au bani, sunt prost echipate, prost intretinute, medicii sunt prost platiti si nu au acces la cercetare, cand banii guvernului se duc pe catedrale, cand pacientii mor cu zile in spitale, cand in fundeni se face chimioterapie stand pe scaun ca vitele intr-un salon lugubru, cand fondurile europene pentru sanatate nu-s accesate, cand monica tatoiu facea bani bunu cu leacul ei anticancer, cand spagile curg nestingherit din buzunare in valize si din valize in case, cand exodul medicilor spre occident nu se opreste de nicio culoare, cand nivelul de educatie e din ce in ce mai slab, inclusiv in facultatea de medicina, cand, cand, cand....
dar stai! banuiesc ca lucruri dintr-astea neinteresante nu fac parte din agenda ta. importante sunt mamicutele :)
Bafta multa! am dat follow, sunt curios daca urmezi agenda colegului tau indoit :)

TL;DR: Blogul ăsta este unul de "evidence based science/medicine", iar problemele de natură socio-economică sau politică nu se încadrează. Nu pentru că nu ar putea fi și ele prezentate științific, cu procente și trendline-uri, cât pentru că eu nu am acele procente și trendline-uri și sincer, nu cred că le are cineva, nici chiar Ministerul Sănătății.


Amice, inițial am vrut să mă restrâng la reply box, dar apoi m-am luat cu vorba și s-a făcut juma de post, așa că îl redau ca atare, ca să își mai răspundă și alții la dileme. Există 5 puncte pe care vreau să le ating:

1. Apreciez tonul sarcastic, pentru că vorbesc și eu aceeași limbă. Totuși, aia cu "Olivia Steer - cel mai mare pericol la adresa sănătății românilor", nu mai e ironie dacă e adevarată. Ok, poate că nu este CEL MAI MARE pericol (ar fi super dacă ar fi), dar e departe de a fi o problemă minoră. Era un articol recent pe Hotnews care vorbea despre asta și dacă nu l-ai citit deja, aruncă acum un ochi. E cu procente și nu arată deloc bine.

2. Blogul ăsta, probabil ca și pagina studenților mediciniști, a apărut ca răspuns la un fenomen o problemă și se adresează acelei probleme. Competența mea este doar aceea de a răspunde acelei probleme, nu să asamblez biciclete sau să găsesc bozonul Higgs.
Analizele grandioase la care aspiri tu vin teoretic din 3 surse: de la Guvern (în acest caz Ministerul Educației și Cercetării și/sau Ministerul Sănătății), de la ONG-uri sau presă (precizez că e vorba de investigații serioase, nu cancan) sau de la grupuri de cercetare din diferite universități, care au un astfel de interes. Eu nu lucrez în Guvern sau pentru un ONG, nu sunt jurnalist și nici nu fac parte dintr-un grup de cercetare care să aibă ca preocupare studii socio-economice sau de sănătate publică. Și deși nu îi cunosc și n-am nicio intenție să vorbesc în numele lor, îndrăznesc să pariez pe un pahar de smegmă că nici studenții mediciniști din spatele STOP Olivia Steer nu au astfel de competențe.

3. Toate problemele enumerate de tine, altfel foarte didactic, sunt reale și mi-ar plăcea să pot scrie despre dânsele cu deosebit aplomb gazetăresc. Zău că mi-ar plăcea. Ținând însă cont de punctul 2, singura modalitate să pot scrie despre unele dintre ele ar fi să preiau ad literam studii efectuate de unul din grupurile enumerate mai sus și să le comentez.
Din păcate eu nu știu de așa ceva în România. Dacă tu știi, te rog să îmi dai link și îți promit că voi vorbi despre subiect negreșit. O histogramă dintr-o sursă de încredere cu nivelul de educație al medicilor, pe ani, ar fi un început. Putem vorbi și despre șpăgi, dacă ai cifre. Numărul de pacienți care mor cu zile în spitale™ (ce înseamnă ”cu zile”? ce patologii? care sunt criteriile? care spitale?) ar fi o alta variantă.

4. Dacă totuși aș vorbi despre toate astea fără date, Skeptic Pengus ar deveni un blog cu iz politico-activist (sau de opinie, ca să fiu indulgent). În absența datelor statistice ar fi vorba despre indivizi, experiențe personale și despre ce a mai apărut în Libertatea, ceea ce încerc să evit. Adică una e să mă iau de Crinulina sau Falafeli și să bag o caterincă despre smegmă având toată știința modernă la 2 click-uri distanță și alta e să pun un label pe sistemul medical românesc pentru că nuș ce doctor din Vaslui a uitat o bormașină Bricoline cu tot cu cablu de alimentare în pacient. N-aș avea cum să formulez o statistică sau cum să comentez fenomenul bormașinii în contextul mai larg al cercetării fundamentale. E o întâmplare, nu informație științifică.

5. Pentru că simt că ai niște resentimente (ca să nu zic conflicte nerezolvate, că o activăm pe Crina), vreau să subliniez că prin acest blog eu nu mă erijez în apărător al sistemului medical românesc, francez, britanic sau angolez. Apăr medicina așa-zis alopată și știința fundamentală bazate pe dovezi de avalanșa de dezinformare venită dinspre congregațiile, până recent obscure, de homeopați și adepți ai Noii Medicini Germanice. Care nu sunt doar semidocți, ci de-a dreptul mincinoși. Cred că există un vid de prezență în online a unor oameni care să le demoleze elucubrațiile. Cred, pe de-altă parte, că sunt suficienți cei care se lamentează că se moare cu zile™ în spitale și poate că unii dintre ei sunt mai capabili decât sunt eu să și facă ceva în sensul ăsta.



Regards,
Skeptic Pengu

Comentarii

  1. Foarte buna munca ta (/voastra - in caz ca sunteti mai multi). Abia astept urmatorul articol. Exista si cartea lui Goldacre "Bad Science" care e buna de citit.
    Felicitari pentru initiativa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc. Sunt cu bibliografia la zi.

      http://s1.postimg.org/7teqeio67/IMAG1282_1.jpg

      Ștergere

Trimiteți un comentariu